Welke voorbeelden zijn er om de wederopstanding duidelijker te maken?
Binnen de islam worden moslims verwacht in het eeuwige leven na de dood te geloven. Volgens de islam is mensheid naar deze wereld gestuurd om Allah, door middel van kennis van de natuur en het universum, te (leren) kennen en te weten dat Allah bestaat door de tekenen te lezen die Allah in het universum heeft geplaatst en over die tekenen na te denken. Op zijn beurt zal dit besef leiden tot het aanbidden van Allah, wat de hoofdtaak van de mensheid is. Het in aanbidding dienen van Allah zal ertoe leiden dat men door middel van sociale dienstbaarheid een bijdrage zal willen leveren aan het leven van andere mensen. Als gevolg daarvan zal iemand zich menselijkerwijs ontwikkelen en volmaaktheid toevoegen aan de drie-eenheid van kennis, aanbidding en dienstbaarheid.
Het aardse leven is een plek van toetsing, om te zien of we het doel ervan waar zullen maken. Als consequentie van deze test zullen we worden opgewekt uit de dood voor een tweede eeuwig leven van, afhankelijk van de uitkomsten van de test van het leven, beloning of straf. Zoals voor alle leerstellingen van de islam geldt, worden we niet verondersteld dit blindelings te geloven. Allah heeft vele tekenen in ons persoonlijke leven, de natuur en het universum geplaatst, die op wederopstanding duiden.
Allah heeft de mens de dagelijkse behoefte aan slapen en dromen gegeven. Tijdens de slaap beweegt het lichaam niet en bevindt het zich in een onbewuste toestand. Tegelijkertijd dromen we tijdens onze slaap en kunnen we op prachtige plaatsen zijn en nachtmerries hebben. Naast andere doeleinden, is de slaap ontworpen om ons te laten zien dat de wederopstanding een feit is, waarvan ons iedere nacht een glimp wordt getoond.
Seizoenen en de veranderingen die we in de natuur kunnen waarnemen, wijzen op de wederopstanding. Zo lijkt een boom in de winter bijvoorbeeld tot zijn skelet gereduceerd te worden en komt deze in de lente weer tot leven. In bepaalde zin is deze weder opgewekt.
In dorre gebieden lijkt de aarde en de omgeving soms dood te zijn, zonder tekenen van planten- of dierlijk leven. Na een goede regenbui komt het landschap met vele soorten planten en dieren echter weer tot leven. “Aanschouw daarom de tekenen van Allah’s genade; hoe Hij de aarde na haar dood weer leven geeft. Hij is het voorzeker, Die de doden leven geeft, omdat Hij macht over alle dingen heeft” (30:50). In Ayers (meer in Australië) is een dergelijke wederopstanding letterlijk te zien geweest, toen het onlangs na een zeldzame regenval weer tot leven kwam, nadat het op andere momenten volledig droog had gestaan. Binnen een week kwamen vogels, vissen, dieren en plantensoorten schijnbaar uit het niets tevoorschijn.
Het is gemakkelijk voor Allah om de schepping opnieuw tot leven te wekken. Zo is het voor een getraind leger relatief gemakkelijk om na het geluid van de hoorn bij elkaar te komen, na voor en tussenperiode uit elkaar te zijn geweest. Op dezelfde wijze is de wederopstanding na de dood veel makkelijker dan de eerste schepping.
“En Hij stelt ons een vergelijking in het vooruitzicht en vergeet Zijn eigen schepping. Hij zegt: ‘Wie zal deze botten leven geven nadat ze weggerot en tot stof verworden zullen zijn? ’Zeg! Hij (Allah), Degene die hen de eerste keer geschapen heeft, zal hen leven geven! En Hij is de Alwetende van elke schepping!” (36:78-79).
Met deze manier van redeneren vertelt de Koran de lezer dat het feit dat je getuige van de huidige schepping bent, het onmogelijk maakt om aan de wederopstanding te twijfelen.
Geloof in de wederopstanding komt tot stand op basis van geloof in Allah. Zo wijzen het evenwicht en de perfectie van de subtiele kunstigheid in alle dingen in de natuur op het stempel van een oneindig Wijze en Rechtvaardige Kunstenaar, Allah. We zien echter dat er in het menselijke rijk geen sprake is van absolute rechtvaardigheid. Daarom moet er een ander rijk zijn, waarin volledige rechtvaardigheid zal heersen.
Volgens de islam zal de uiteindelijke wederopstanding van fysieke aard zijn. We zijn niet op de hoogte van de details van hoe onze fysieke samenstelling er uit zal zien. Er staan echter beschrijvingen in de Koran en de overleveringen van profeet Mohammed (vrede zij met hem) dat we aan de buitenkant eenzelfde lichamelijke verschijning zullen hebben, als we in dit leven hebben.