Welke soorten soennah zijn er?
Soennah betekent als woord, ‘manier, verloop, aard, beginsel, wet’. Als religieuze term heeft het de volgende betekenissen: De woorden, daden en de ‘takrir’s’ van de profeet (vrede zij met hem). Takriri Soennah houdt in: Datgene wat de Profeet, vrede zij met hem, heeft gezien, maar deze heeft toegestaan door er geen reactie op te geven. De hadiths zijn de verklaringen van de verzen. Deze verhelderen de verzen, die in het kort, de Goddelijke doeleinden verklaren. Een oordeel over een bepaald onderwerp dat niet is terug te vinden in de Koran, zal vanuit de hadiths duidelijk gemaakt worden.
Het gebod “verricht de salât (gebed)” is de kern; de details zijn overgelaten aan de Hadiths. Het aantal rakât en de gebedsvormen zijn niet in een gedetailleerde wijze aangegeven in de Koran. Als we de soennah niet zouden hebben, hoe zou dan het gebod ‘verricht de salât’ uitgevoerd moeten worden? De details van de Hadith “Verricht het gebed zoals ik (vrede zij met hem) dat doe’’ en van het gebod ‘geeft de zakât’ zijn precies op dezelfde manier overgelaten aan de hadiths.
De hadiths zijn de eerste tafsir (exegese) op de Koran zijn. De tafsir die de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gedaan, zijn de primaire tafsir; zo ook zijn de eerste antwoorden van de Profeet, vrede zij met hem, op vragen die betrekking hebben op de islamitische wetgeving, de eerste uitgesproken Fatwa’s (Islamitische rechtspraak). De oordelen van de Profeet (vrede zij met hem) zijn de eerste oordelen. Net zo als de Profeet, vrede zij met hem, op dit punt de leiderschap heeft, zo ook is hij, vrede zij met hem, de leider van zijn gemeenschap op alle fronten.
Het volgen van een persoon
Elk doel wordt bewandeld via diverse wegen. De weg om rijk te worden is anders dan de weg om een geleerde te worden. Om rijk te worden zal men de regels binnen de economie tot op de puntjes moeten hanteren en men moet de mensen, die op dit gebied succesvol zijn geworden, volgen. Om een geleerde te worden, zal men eerst een leerling moeten zijn van personen die het gezag hebben in dit kennisgebied. De Goddelijke waarheden bereiken is alleen mogelijk door de personen te volgen die het gezag en de bevoegdheid in dit kennisgebied hebben.
Rechtvaardigheid en waarheid, zit impliciet in het profeetschap en worden ten volle gehanteerd door de Profeet, vrede zij met hem. Ketterij, kwaad en dwaling komt van zijn vijand.
Een vers in de Koran verklaart dat het onderwerpen aan de Soennah een eis is om het welbehagen van Allah te krijgen. “Zeg (O Mohammed): Als jullie van Allah houden, volg mij dan: Allah zal van jullie houden en jullie zonden vergeven. En Allah is vergevensgezind, meest barmhartig.”
De Profeet, vrede zij met hem, is een voorbeeldig persoon die de liefde en tevredenheid van onze Heer heeft. De liefde voor Allah van iemand die de Soennah van de Profeet, vrede zij met hem, niet naleeft, bestaat enkel uit woorden. Afstand nemen van de Soennah en alleen maar Koran verzen als leidraad gebruiken, houdt in dat men het lijken op die Persoon, vrede zij met hem, die Allah liefheeft, verlaat.
Iemand die de heilige Koran zelfstandig probeert te interpreteren, zonder de Hadith hierbij mee te nemen, zal in plaats van de weg van de Profeet, vrede zij met hem, zijn eigen weg volgen. De weg waartoe deze leidt, is onbekend. Het doel van het begrijpen van de Koran is het naleven en na laten leven van de Koran. De Profeet, vrede zij met hem, is de grootste ‘’gids’’ van Allah. Laten we deze waarheid vanuit de Koran bekijken.
“En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat; maar wat Hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan. En vreest Allah: voorwaar, Allah is hard in de bestraffing.”
“En Hij spreekt niet uit begeerte. Het is niets anders dan een Openbaring die aan hem geopenbaard is.”
“Wie de Boodschapper gehoorzaamt, hij gehoorzaamt waarlijk Allah.”
Gedetailleerde uitleg van de Soennah
Onder ‘ittiba As Soennah’ verstaan we: De weg van de Profeet, vrede zij met hem, van Allah volgen en zodoende altijd op het juiste pad blijven.
Laten we nu een vraag stellen aan ons ego. Wat zou een moe’min (gelovige) doen die in de tijd van de Profeet, vrede zij met hem, kon leven? Uiteraard zou hij de Profeet, vrede zij met hem, in alle opzichten volgen. Toch?
Dus, vandaag de dag, Zijn, vrede zij met hem, soennah naleven, heeft dezelfde betekenis.
Risale-i Noer verdeelt de Soennah in drie kerngroepen: “De waardevolle Soennah van de Profeet, vrede zij met hem, heeft drie bronnen: Woorden, daden en houdingen.”
Dus de heilige soennah van ons Profeet, vrede zij met hem, bestaan uit zijn woorden, welke uit zijn heilig tong vloeit, zijn verrichte daden en Zijn houdingen waarmee Hij een voorbeeld is voor de gehele mensheid.
Een moslim zal, om de Profeet der Profeten, vrede zij met hem, na te doen, als eerste beginnen met de Fard (geboden). De geboden van Allah zijn Fard, maar ook zijn ze soennah, uiteraard omdat de Profeet, vrede zij met hem, deze heeft uitgevoerd. Een moslim die aan de geboden van Allah precies voldoet en met gevoeligheid het verbodene verlaat, voert de Fard gedeelte van de soennah uit. Een moslim die de Fard uitvoert, zal zijn geestelijke vooruitgang voort kunnen zetten met de extra niet verplichte gebeden (nawafil). De nawafil zijn de gebeden welke buiten de Fard vallen.
De Soennah gedeelte van de salât vallen onder nawafil. Salât al-duha, tahiyatul masjid en tahajjud.
Adat-i hasene (mooie gewoontes) zijn de menselijke handelingen van de Profeet, vrede zij met hem, zoals eten, drinken, zitten enz. In elk van deze gewoontes zijn mooie voorbeelden voor de mens in verborgen. Een Moe’min die deze gewoontes elke dag pleegt, precies doet op de manier die de Profeet, vrede zij met hem, deed, zal een ander soort bron hebben gevonden en zal hiermee in zijn wereldlijke zaken meer vreugde en vrede ondervinden.
Onderwerpen aan de heilige soennah verandert je gewone handeling in een aanbidding. Hiermee zal elke daad in jouw leven veranderen in een vruchten-werpend en beloning-gevend leven.
Liefde en vrees in je hart voor Allah zijn Soennah die onder de groep ‘houdingen’ vallen.
“Onder jullie heb ik Allah het meeste lief. En ook ik vrees het meeste van Allah.” (Hadith)